“Joker: Folie à Deux” is een van de meest verwachte sequels van het decennium, na het enorme succes van de originele “Joker” uit 2019. Met Joaquin Phoenix opnieuw in de rol van Arthur Fleck en Lady Gaga als Harley Quinn, waren de verwachtingen torenhoog. Toch neemt deze film een onverwachte wending door het toevoegen van een flinke dosis musical. Een gedurfde keuze, maar werkt het ook? Lees onze recensie.
Het verhaal van Joker: Folie à Deux
De film gaat verder waar “Joker” eindigde. Arthur Fleck zit opgesloten in Arkham Asylum, nadat hij in de vorige film uitgroeide tot Gotham’s beruchte clownprins van de misdaad. Dit keer ontmoet hij Harleen Quinzel (Lady Gaga), een psychiater die hem behandelt. Wat begint als een professionele relatie, verandert al snel in een gevaarlijke en obsessieve romance.
Het verhaal is niet-lineair, met scènes waarin realiteit en fantasie door elkaar lopen. Muzikale nummers spelen een grote rol in de film en geven een theatrale blik op de gevoelens van de personages. Waar de eerste film draaide om Arthur’s persoonlijke afgrond, richt dit vervolg zich op de gedeelde waanzin tussen Arthur en Harleen, een thema dat perfect past bij de titel, wat “gedeelde waanzin” betekent.
Hoewel het plot interessant klinkt, voelt het soms ondergeschikt aan de muzikale scènes. Momenten die spanning hadden kunnen opbouwen, worden onderbroken door uitgebreide optredens, wat afbreuk doet aan de emotionele diepgang.
Recensie van Joker: Folie à Deux
“Joker: Folie à Deux” is gedurfd en ambitieus, maar mist de impact van de originele film. De keuze om musical-elementen te introduceren, zal ongetwijfeld verdeeldheid zaaien. Hoewel Lady Gaga’s zang indrukwekkend is, voelt het vaak ongepast binnen de rauwe en realistische wereld die de eerste film zo sterk maakte.
Joaquin Phoenix speelt opnieuw een fenomenale Arthur Fleck en geeft zijn personage alles wat hij in huis heeft. Toch lijkt zijn karakterontwikkeling stil te staan in vergelijking met de transformatie die we in “Joker” zagen. Lady Gaga brengt charisma naar de rol van Harleen Quinzel, maar haar vertolking is meer een theatrale show dan een diepgaande psychologische exploratie.
De musical-elementen, hoewel artistiek gewaagd, komen met een prijs. De donkere, beklemmende toon van de originele film wordt verwaterd door de bombastische nummers. Fans die hoopten op dezelfde rauwe en meeslepende ervaring als in “Joker”, zullen waarschijnlijk teleurgesteld zijn.
Visueel blijft de film sterk, met indrukwekkende cinematografie en productieontwerp. Toch domineert de musicalstijl het verhaal, waardoor het soms meer aanvoelt als een toneelstuk dan een psychologische thriller.
Conclusie
“Joker: Folie à Deux” is een polariserende sequel die het aandurft om af te wijken van de gebaande paden. Hoewel sommige kijkers de artistieke wending naar musical zullen waarderen, mist de film de rauwe emotionele kracht van zijn voorganger. De acteerprestaties van Joaquin Phoenix en Lady Gaga zijn sterk, maar het wisselende tempo en de inconsistentie in toon maken het geheel minder overtuigend.
Deze film zal vooral gewaardeerd worden door fans van experimentele cinema, maar weet niet dezelfde briljante hoogtepunten te bereiken als de eerste. Daarom geven we deze film een beoordeling van 3 van de 5 sterren.
Pel
Laatste berichten van Pel (toon alles)
- Joker: Folie à Deux – Een muzikale twist op waanzin - januari 29, 2025
- Recensie The Exorcism: Russell Crowe schittert, maar de horror stelt teleur - januari 26, 2025
- Emilia Pérez wint Vijf Franse Lumière Awards – Een Cinematische Overwinning! - januari 26, 2025